A motorolaj a hajtómű zavartalan működésének alapja

A motorkerékpárokban használt kenőanyag csökkenti a súrlódást a jármű meghajtó egységének mozgó részeiben. A motorolaj csökkenti a motor alkatrészeinek kopását és károsodásának kockázatát, valamint elősegíti az ott keletkező felesleges hő elvezetését. A túl alacsony mennyiségű vagy minőségű a motorkerékpár hajtóművének számos területén komoly meghibásodást kockáztat.

A motorkerékpár motorja összetett szerkezet, ami sok fém alkatrészből áll, jól meghatározott mozgással. Ha az egyes alkatrészeket be kellene állítani, ez a mozgás súrlódást okozna és gyorsan kopáshoz vezetne, már csak a magas hőmérséklet és a deformáció miatt is. A motor megfelelő működéséhez ezért elengedhetetlen a súrlódáscsökkentő anyag, vagyis egy speciális motorolaj. A rendszerben keringve vékony réteget képeznek az alkatrészek között és lehetővé teszik, hogy az alkatrészek közvetlen érintkezés nélkül mozogjanak egymáshoz képest. A kenőanyagban található további összetevők szintén növelik a motor alkatrészeinek korrózió elleni védelmét. Ökölszabályként elmondható, hogy a motorolaj 3000-5000 km után cserére szorul. Ez azonban számos tényezőtől függ, többek között a motor típustól, a gyártótól, az olaj típusától és az egyéni vezetési stílustól.

Ha mindennap használod a motorkerékpárt vagy naponta nagy távolságokat teszel meg, akkor gyakrabban kell cserélni. Milyen jelei vannak annak, amikor itt az ideje a cserének? A sötét színű olaj jó példa erre. A friss motorolaj általában áttetsző, kék vagy barna színű. Az égetésnek való ismételt kitettség miatt azonban megváltoztatja a színét és az állagát, tehát ideje frisset tölteni bele!

You may also like...